Overleven in de huidige economie…?

“Doe je eigen ding!”

De economische crisis heeft flink huis gehouden, ook in de ICT-branche. Voor de reseller is het zaak dat hij zich voldoende wapent om te kunnen overleven. De vraag is alleen: hoe? Moet hij dozen schuiven? Of moet hij zich juist richten op service-gericht werken? Drie partijen aan het woord:

Kim van Brugge, Managing Director bij Portland Europe, is duidelijk in zijn commentaar: “We kunnen er niet meer omheen, het resellerlandschap is veranderd. Oude marktwaarden veranderen en verdwijnen. Door nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld SaaS, komen er steeds meer nieuwe aanbieders.”

Next Generation Reseller
Van Brugge verwijst naar een eigen marktonderzoek, in samenwerking met bureau MarketCap. Onderwerp: het MKB. “Daaruit blijkt dat het gros (95 procent) van de bedrijven kleiner is dan twintig FTE (fulltime werknemers,red.). Waar voorheen deze markt IT vooral als kostenpost zag, kunnen ze tegenwoordig niet meer om de mogelijkheden van IT heen. Maar door andere marktbenaderingen en nieuwe partijen wordt deze zeer interessante markt niet meer alleen door de reseller bediend.” Volgens Van Brugge waren de resellers gewend het evangelie van de grote vendors te verkondigen. Die tijd is nu voorbij. “Het wordt tijd dat een reseller goed naar uweigen klanten luistert en het aanbod afstemt op de nieuwe mogelijkheden. De klant wil geen merk,diegene wil functionaliteit tegen de beste prijs/kwaliteit-verhouding. Wij van Portland hebben als doel duidelijk te maken wat er aan mogelijkheden beschikbaar is. Geen hypes, maar echte marktontwikkelingen.” Van Brugge vervolgt: “The Next Generation Reseller weet welke mogelijkheden de traditionele hard-,softwaren en dienstenverkoop versus Managed Services en Software as a Service (SaaS) biedt. Wie goed luistert naar de markt en weet wat klanten willen, is verzekerd van succes in de toekomst.” Portland heeft hierover onlangs een blad uitgebracht, het Next Generation Reseller magazine. Het antwoord op de vraag ‘hoe te overleven in de huidige economie’ ligt volgens Van Brugge besloten in het woord Dienstverlening, mét een hoofdletter. “Lever een oplossing en zorg dat je er een goed verhaal bij hebt.Je éigen verhaal. Oftewel, doe je eigen ding.”

Portland Europe
Portland Europe startte in 1997 als online softwaredistributeur in de Benelux. Vanaf de start staan kwaliteit en eenvoud bij het bedrijf voorop; in de producten en diensten zie je die eigenschappen terug. Portland levert naar eigen zeggen vernieuwende softwareproducten aan resellers. Daarnaast biedt de onderneming uit Zoetermeer professionele diensten aan het Mkb. De nieuwste business unit OrganicIT vormt de basis voor een kennisplatform voor Managed Services in Nederland. Op 20 mei organiseert Portland in De Glazen Ruimte in Maarssen het Next Generation Reseller Event 2010.

Visie hebben. En: een visie ontwikkelen op de toekomst. Dat is volgens Victor Koopman, Marketing Manager bij NMA ICT Solutions, nodig om het hoofd boven water te houden. “Wij zijn daar op tijd mee begonnen”, stelt hij. “Als je nu nog moet bijsturen ben je te laat.”

De Nijmeegse automatiseerder is zich jaren geleden al gaan richten op dienstverlening aan met name MKBbedrijven. Koopman: “Wij doen de hele keten: advies, levering, implementatie,
beheer. We proberen het niet te laten bij de transactie (lees: bijvoorbeeld de levering van een server). Nee, we gaan naast de klant zitten en helpen hem met het integreren van de ICT in zijn bedrijfsproces. Nazorg is belangrijk.” Ruim een jaar geleden is NMA ingesprongen op nieuwe ontwikkelingen als cloud computing en SaaS. “Wij noemen het full managed hosting. Het heeft duidelijk raakvlakken met het Nieuwe Werken, waar we ook heel actief in zijn.” De Marketing Manager voorziet een behoorlijke shake-out in de markt. “Wanneer? Dat is lastig te voorspellen. Laten we zeggen: binnen nu en twee jaar. Als je niet innoveert, mis je de boot. Kleinere partijen gaan óf heel hard groeien óf ze houden op te bestaan.”

NMA ICT Solutions
ICT dienstverlener NMA ICT Solutions is opgericht in 1997. Het bedrijf heeft twee vestigingen, in Nijmegen en Tilburg. Er werken bijna zeventig mensen. Zij dragen zorg voor de totale kantoorautomatisering van bedrijven, overheden en andere organisaties. Bij NMA gaan ze ervan uit dat het ICT gebruik de komende jaren zal blijven toenemen. Op de website lezen we: “ICT omgevingen worden complexer; continuïteit en veiligheid zullen van levensbelang blijken. Meer dan ooit is er behoefte aan een partner. Een consultant. Een oplosser.”

Totaalaanbod
“Om te overleven in de huidige economie moeten IT-resellers een totaalaanbod bieden waarmee zij hun klanten ondersteunen bij het realiseren van hun businessdoelstellingen.” Dat zegt Fanny Jansen, verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie bij Scholten Awater. Het bedrijf heeft er volgens eigen zeggen voor gekozen om als totaalleverancier klanten te ondersteunen bij het slim inrichten van hun kantoorautomatisering. Jansen: “Dit begint bij het inventariseren van de behoefte van de klant en dat leidt tot heldere afspraken en meetbare doelstellingen, die erop gericht zijn de klant maximaal te ontzorgen”. Scholten Awater is gespecialiseerd in het leveren van IT-hardware en alle hieraan gerelateerde diensten, zoals Jansen het omschrijft. “Dit betekent dat bewust is gekozen om andere vormen van dienstverlening bij onze klanten uit te voeren met zogeheten shared value partners. Dat zijn geselecteerde partners op het gebied van consultancy, implementatie, softwareontwikkeling en beheerdiensten. Wij zijn ervan overtuigd dat keuzes maken en specialisatie zorgen voor onderscheidend vermogen in de markt en dat een klant dit weet te waarderen.”

Scholten Awater
Het in Nijmegen gevestigde Scholten Awater profileert zich als totaalleverancier van hardware en IT-diensten. De onderneming, die onder meer beschikt over een 23.000 m2 groot distributiecentrum, denkt mee in het complete proces van kantoorautomatisering. Standaardisatie is hierbij de rode draad. Duurzaam speelt eveneens een voorname rol; de Nijmeegse reseller wil op een maatschappelijk verantwoorde manier zakendoen met klanten, medewerkers en overige partners.

Uit: CBM
Auteur: Jaap van Ekeris


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

watch movies. movies download. movies buy